mandag 2. februar 2015

Bilder og Minner

Etter det første innlegget mitt på bloggen her i går, fikk jeg ånden over meg til å rote litt rundt i gamle bilder. Egentlig på leting etter de første hagebildene og det arbeidet vi la ned første sommeren. Men det tok ikke lang tid, før jeg klikket meg gjennom hundrevis av bilder fra den høsten vi overtok småbruket og hele flytteprosessen. Jeg har alltid vært glad i å ta bilder og gjerne mange i samme slengen. Mobilkameraet har ikke akkurat gjort dette noe bedre. Før digitalkameraet, da alt jeg hadde var en svær murstein av et analogt kamera. Som ironisk nok var et kompaktkamera, stort nok til å kunne drepe med. Da ble disse samvittighetsfullt fremkalt og satt inn i album, med tilhørende tekst. Synd å si, men nå ender de som regel opp på harddisken, uten noen som helst sortering. Noen få på facebook og andre sosiale kanaler. For å holde familie og venner, som bor langt borte oppdatert på livet vårt. Jeg må innrømme at jeg savner det å ha et album til de. Jeg vet jeg kan få laget bildebøker og andre fancy saker av minnene, men det har bare blitt ved tanken til nå. Kanskje fordi jeg alltid har likt fotoalbumet, med de fysiske bildene. Til å ta og føle på. Eller rettere sagt, for Guds skyld. IKKE ta eller rør på de!! Da blir de nemlig full av fett- og fingermerker. Tilsmusset og til slutt ødelagt. Kanskje det er det jeg liker ved de. De er forgengelige og tæres av tidens tann. Akkurat som oss.

Tiden går, det er i alle fall helt sikkert.. Jeg husker det som det var i går, samtidig som det føles veldig lenge siden. Kanskje det er sånn det er å bli gammel?

I mangel av noe bedre album og også litt av tanken med I Bestemors Hage, deler jeg en del av bildene, arbeidet, livet og opplevelsene fra Roseland. Helt fra den spede begynnelse, til nå og utviklingen fremover. Bildene vil komme litt spredt, mellom hagesnadder, drømmer og andre godsaker. Merket med årstallet, for å ha litt system i sakene.

En strålende vakker sommerdag og den aller første dagen vår etter overtakelsen av småbruket.. Wow, for en velkomst!

Utsikten som vi forelsket oss i ved første blikk.. Den pill råtne sandkassa til venstre, som elgen tråkket gjennom første vinteren, måtte vike sist sommer. Men veldig glad den var der. Sanden kom godt til nytte i diverse bed og buskplanting.

Elsklingene mine <3 Bessy er fortsatt bebis og bare noen måneder her..

Det var sent på høsten og hagen hadde gått i dvale for vinteren. Det var ikke lett å danne seg noe inntrykk, av hvordan den ville se ut på sommeren. Alt vi hadde var noen vage minner, fra visningen tidligere på høsten.. I bakgrunnen står den gamle, gode Volvo 240'n vår, som fungerte som flyttebil. Helt utrolig hvor mye man får inn i en av disse!

En pustepause fra kjøreturene og flyttingen.

En som er glad for å flytte på landet

Solen strekker sine varme stråler over gressplenen.. Eller fotballbanen, som jeg kalte den. Den omtrent roper etter noen blomster og busker.

Den første tiden bodde vi fortsatt i byen og var bare ute i helgene. Vi sov på luftmadrass, som ble kald som fy i det kalde soverommet, uten noen ordentlig oppvarming. Før vi fikk satt inn noen ovn, var det så ille at jeg måtte sove med klærne på..

Et lite flytteberg, skapet og alle klærne skal på plass. I bakgrunnen skimtes den gamle rundovnen vi fikk satt inn..

Bessy hjelper til med flytteeskene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar